Czym właściwie różnią się od siebie opony letnie i zimowe?


Wielu kierowców zastanawia się, czy producenci ogumienia do samochodów sami nie generują popytu na swoje produkty i nie wmawiają klientom potrzeby posiadania dwóch kompletów opon – jedne to opony zimowe, a drugie opony letnie. Czy rzeczywiście ich potrzebujemy?

Jakie rodzaje opon są w sprzedaży?
2. Opony letnie i zimowe – podobieństwa i różnice
3. Kiedy dokonywać wymiany opon letnich na zimowe i na odwrót?
Rodzaje opon samochodowych
Istnieje kilka klasyfikacji opon samochodowych. Jedną z nich jest ta wyróżniająca opony:
• letnie,
• zimowe,
• całoroczne.
Opony letnie zasadniczo przeznaczone są do wykorzystywania od wiosny do jesieni. W Polsce nie ma obowiązku montażu w samochodzie opon letnich, ale jednocześnie eksperci podkreślają, że warto je założyć w swoim aucie, jeśli średniodobowe temperatury na zewnątrz wynoszą więcej niż 10 stopni Celsjusza. Wówczas opony letnie zapewniają lepsze właściwości jezdne niż opony zimowe. Te z kolei, jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone na sezon zimowy. Mogą być oznaczone symbolem płatka śniegu lub gór, a także posiadać oznaczenie M+S. Doskonale radzą sobie w niższych temperaturach.
Całoroczne opony mają cechy zarówno opon letnich, jak i opon zimowych. Spełniają zatem wymogi stawiane oponom zimowym w czasie zimy i oponom letnim w czasie lata.
Podobieństwa i różnice pomiędzy oponami letnimi i zimowymi
Na pierwszy rzut oka laik może nie rozpoznać, czy samochód jest wyposażony w opony letnie, czy opony zimowe. Jednak te dwa rodzaje ogumienia różnicują trzy kwestie:
• struktura,
• mieszanka gumowa,
• wzór bieżnika.
Opony zimowe mają głęboki, pocięty lamelami i rowkami bieżnik. Dzięki temu nie stykają się z podłożem dużą powierzchnią. Śnieg dostaje się do środka nacięć, przez co opony uzyskują lepszą przyczepność przy zaśnieżonej, a nawet oblodzonej nawierzchni. Rowki rozpraszają wodę na jezdni i zapobiegają poślizgom.
Skład mieszanki przy oponach letnich i zimowych ma duże znaczenie. Opony letnie mają względnie twardą mieszankę, z dodatkiem kauczuku i sadzy. W dodatnich temperaturach miękną, przez co opony zachowują znakomitą przyczepność wzdłużną i poprzeczną, tak na drogach mokrych, jak i suchych.
Opony letnie mają prosty, blokowy wzór bieżnika i na dużej powierzchni stykają się z drogą, co zwiększa przy wyższych temperaturach sterowność pojazdu i wydatnie skraca drogę hamowania. Zimą jednak przyczepność zależy od tego, w jaki sposób śnieg, który utkwił w rowkach bieżnika, będzie się wiązał z błotem i śniegiem na drodze.
Sezonowa wymiana opon

Opony letnie dobrze sprawdzają się przy cieplejszej aurze. Przyjmuje się, że swoje właściwości najlepiej wykorzystują one wtedy, gdy temperatury na zewnątrz przekraczają 7-10 stopni Celsjusza. Chodzi tu o średnią temperaturę w ciągu dnia. Ogumienie letnie zapewni ciepłą wiosną, latem i na początku jesieni najwyższy poziom przyczepności na suchych i mokrych nawierzchniach, a ponadto wysoką stabilność na zakrętach. Natomiast opony letnie trzeba wymienić na zimowe, gdy temperatury dzienne spadają poniżej 7 stopni Celsjusza, na ulicach jest śnieg lub błoto pośniegowe czy warstwa lodu. Wtedy lepiej wybrać opony zimowe.

Ostatnio dodane artykuły
Opony motocyklowe stawią nie tylko ...
Na początku grudnia chorwacki impor...

Czy start-up może pozyskać sam...
Toyota Yaris należy do jednego z najlepi...
Opel Vectra C nie należy do aut wzbudzaj...

      Znajdź nas na Google plus                                                    Facebook