Czym właściwie różnią się od siebie opony letnie i zimowe?


Wielu kierowców zastanawia się, czy producenci ogumienia do samochodów sami nie generują popytu na swoje produkty i nie wmawiają klientom potrzeby posiadania dwóch kompletów opon – jedne to opony zimowe, a drugie opony letnie. Czy rzeczywiście ich potrzebujemy?

Jakie rodzaje opon są w sprzedaży?
2. Opony letnie i zimowe – podobieństwa i różnice
3. Kiedy dokonywać wymiany opon letnich na zimowe i na odwrót?
Rodzaje opon samochodowych
Istnieje kilka klasyfikacji opon samochodowych. Jedną z nich jest ta wyróżniająca opony:
• letnie,
• zimowe,
• całoroczne.
Opony letnie zasadniczo przeznaczone są do wykorzystywania od wiosny do jesieni. W Polsce nie ma obowiązku montażu w samochodzie opon letnich, ale jednocześnie eksperci podkreślają, że warto je założyć w swoim aucie, jeśli średniodobowe temperatury na zewnątrz wynoszą więcej niż 10 stopni Celsjusza. Wówczas opony letnie zapewniają lepsze właściwości jezdne niż opony zimowe. Te z kolei, jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone na sezon zimowy. Mogą być oznaczone symbolem płatka śniegu lub gór, a także posiadać oznaczenie M+S. Doskonale radzą sobie w niższych temperaturach.
Całoroczne opony mają cechy zarówno opon letnich, jak i opon zimowych. Spełniają zatem wymogi stawiane oponom zimowym w czasie zimy i oponom letnim w czasie lata.
Podobieństwa i różnice pomiędzy oponami letnimi i zimowymi
Na pierwszy rzut oka laik może nie rozpoznać, czy samochód jest wyposażony w opony letnie, czy opony zimowe. Jednak te dwa rodzaje ogumienia różnicują trzy kwestie:
• struktura,
• mieszanka gumowa,
• wzór bieżnika.
Opony zimowe mają głęboki, pocięty lamelami i rowkami bieżnik. Dzięki temu nie stykają się z podłożem dużą powierzchnią. Śnieg dostaje się do środka nacięć, przez co opony uzyskują lepszą przyczepność przy zaśnieżonej, a nawet oblodzonej nawierzchni. Rowki rozpraszają wodę na jezdni i zapobiegają poślizgom.
Skład mieszanki przy oponach letnich i zimowych ma duże znaczenie. Opony letnie mają względnie twardą mieszankę, z dodatkiem kauczuku i sadzy. W dodatnich temperaturach miękną, przez co opony zachowują znakomitą przyczepność wzdłużną i poprzeczną, tak na drogach mokrych, jak i suchych.
Opony letnie mają prosty, blokowy wzór bieżnika i na dużej powierzchni stykają się z drogą, co zwiększa przy wyższych temperaturach sterowność pojazdu i wydatnie skraca drogę hamowania. Zimą jednak przyczepność zależy od tego, w jaki sposób śnieg, który utkwił w rowkach bieżnika, będzie się wiązał z błotem i śniegiem na drodze.
Sezonowa wymiana opon

Opony letnie dobrze sprawdzają się przy cieplejszej aurze. Przyjmuje się, że swoje właściwości najlepiej wykorzystują one wtedy, gdy temperatury na zewnątrz przekraczają 7-10 stopni Celsjusza. Chodzi tu o średnią temperaturę w ciągu dnia. Ogumienie letnie zapewni ciepłą wiosną, latem i na początku jesieni najwyższy poziom przyczepności na suchych i mokrych nawierzchniach, a ponadto wysoką stabilność na zakrętach. Natomiast opony letnie trzeba wymienić na zimowe, gdy temperatury dzienne spadają poniżej 7 stopni Celsjusza, na ulicach jest śnieg lub błoto pośniegowe czy warstwa lodu. Wtedy lepiej wybrać opony zimowe.

Ostatnio dodane artykuły
Wybór samochodu nigdy nie jest &l...
W dzisiejszych czasach coraz mniej ludzi...

Opony motocyklowe stawią nie tylko ...
Na początku grudnia chorwacki impor...
Czy start-up może pozyskać sam...

      Znajdź nas na Google plus                                                    Facebook