Opony motocyklowe - jak dobrać?

Opony motocyklowe stawią nie tylko o szybkości i wygodzie jazdy, ale przede wszystkim o bezpieczeństwie. Dobierania tak istotnego elementu nie powinniśmy pozostawiać przypadkowi. Czym się sugerować przy ich zakupie?

Skąd wiadomo, że opony wymagają wymiany?


Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że opony motocyklowe nie są zaprojektowane na taką samą żywotność jak opony samochodowe. W przypadku opon z 5-letnim okresem użytkowania producenci zwykle wymagają corocznej kontroli przez specjalistę. W przypadku opony, która ma 10 lat, nawet jeśli bieżnik wygląda świetnie, producenci twierdzą, że osiąga ona koniec przydatności i powinna zostać wymieniona. Powierzchnia styku koła z chodnikiem jest bardzo mała. Twarde opony motocyklowe inaczej przylegają do nawierzchni niż samochodowe. Niestety, potrzebna dodatkowa przyczepność ma swoją cenę. Miększa guma opony motocyklowej zużywa się i staje się twardsza szybciej niż opona samochodowa. Jeśli jeździmy na starych oponach, bądźmy ostrożni, ponieważ prawdopodobnie nie mamy takiego samego poziomu przyczepności jak nowy motocykl. Najprostszym wyznacznikiem zużycia jest bieżnik. Wiele opon motocyklowych nosi wskaźniki zużycia w gumowych rowkach bieżnika – zwykle w jednym z rowków opony z uniesionym segmentem gumy. Ten podniesiony segment wskazuje najmniejszą ilość bieżnika, którą można mieć, aby zachować bezpieczeństwo. Większość producentów przyjmuje stanowisko, że powinno się wymienić opony, zanim trafimy na ten znak. Uszkodzenia takie jak pęknięcia wzdłuż ścian bocznych (wyglądające jak przesuszona guma) są wyraźnym znakiem, że opona musi zostać wymieniona. Pomimo niewidocznych na pierwszy rzut oka wad, warto mieć na uwadze sam jej wiek. W wypadku 10-letnich opon, które przez większość czasu leżały nieużywane, mamy podstawy, aby przypuszczać, że z czasem ulegnie również zmiana chemiczna ich składu, co w efekcie wpłynie na jej twardość i przyczepność.

Jak dobrać opony?


Przy doborze opon do motocykla powinniśmy sugerować się w pierwszej kolejności zaleceniami, jakie podaje producent naszej maszyny. Kluczowy przy tym jest rozmiar koła, gdyż jest proporcjonalny do całej konstrukcji i pod dane wymiary została zaprojektowana całość. Opona stanowi element całego zawieszenia, dlatego dobranie nieodpowiedniego rozmiaru zaburza jego pracę. Choć szersze opony mogłyby dodawać nam stabilności itp., to w rzeczywistości mogą utrudniać sterowanie i zwalniać nas na pewnych rodzajach nawierzchni. Poszczególne typy opon dobieramy w zależności od naszych preferencji oraz tego, w jakich warunkach jeździmy najczęściej. Jeśli jeździmy na modelu typowo sportowym lub turystycznym, a nasze ulubione miejsca to tory czy góry, to wybór opon sportowych jest uzasadniony. Opony tego typu zwykle oferują większą przyczepność wymaganą w takich warunkach. Na wymagające bezdroża warto rozpatrzyć opony cross enduro. Jeśli motocykl stanowi dla nas środek transportu na dalekie trasy, warto rozpatrzyć ogumienie turystyczne charakteryzujące się większą wytrzymałością i odpornością na warunki atmosferyczne.

Ostatnio dodane artykuły
Opony motocyklowe stawią nie tylko ...
Na początku grudnia chorwacki impor...
Czy start-up może pozyskać sam...

Toyota Yaris należy do jednego z najlepi...
Opel Vectra C nie należy do aut wzbudzaj...
Audi A4 to najczęściej kupowane Audi, na...

      Znajdź nas na Google plus                                                    Facebook